Vers un « Nouveau Hollywood »?
Considérations sur la métalepse dans le cinéma populaire contemporain
Keywords:
hollywood cinema, cinema, narratology, reflexivity, narration, me, metalepsisAbstract
This article aims to put forward possible reflections on the role of metalepsis within the growing narrative complexity manifested in contemporary mainstream cinema. As a trope largely discussed inside the field of narratology, the study of metalepsis within the field of film studies is somewhat rare, despite its important role in the elaboration of complex narrative strategies developed by avant-garde cinema, and gradually recuperated by mainstream cinema. Therefore the goal of this article is twofold: firstly it aims to define characteristics and manifestations of metalepsis within the cinema; it then also tries to establish the pertinence of a cinematic study of metalepsis, as well as its (sometimes) problematic relation to reflexivity.
References
Allen, Woody. « The Kugelmass Episode. » The New Yorker, 2 mai 1977, p. 34.
Allen, Woody, dir. Annie Hall. Rollins-Joffe Productions, 1977. Film.
Anderson, Paul Thomas, dir. Magnolia. New Line Cinema, 1999. Film.
Altman, Robert, dir. The Player. Avenue Pictures Productions, 1992. Film.
Aumont, Jacques, Alain Bergala, Michel Marie et Marc Vernet. Esthétique du film. Paris : Nathan, 1994.
Campora, Matthew. «Art cinema and New Hollywood: multiform narrative and sonic metalepsis in Eternal Sunshine of the Spotless Mind. » New Review of Film and Television Studies 7 (2) (2009) : p. 119-131.
Campora, Matthew. From the Arthouse to the Multiplex : An Exploration of Multiform Cinema. University of Queensland (Australia), 2009. Thèse de doctorat.
Cavandoli, Osvaldo, dir. La Linea. Belokapi, 1972. Animation.
Cohn, Dorrit. «Métalepse et mise en abyme.» Métalepses. Entorses au pacte de la représentation. Pier, John & Jean-Marie Schaeffer, Éds. Paris : École des hautes études en sciences sociales, 2005. p. 121-130.
Craven, Wes, dir. A Nightmare On Elm Street. New Line Cinema, 1984. Film.
Craven, Wes, dir. Wes Craven’s New Nightmare. New Line Cinema, 1994. Film.
Dällenbach, Lucien. Le récit spéculaire. Essai sur la mise en abyme. Paris : Seuil, 1977.
Denby, David. (2007). The New Disorder : Adventures in Film Narrative. The New Yorker 5 mars 2007. Consulté en ligne le 2 octobre 2009. [http://www.newyorker.com/arts/critics/atlarge/2007/03/05/070305crat_at_large_denby]
Fellini, Federico, dir. 81⁄2. Cineriz, 1963. Film.
Forster, Marc, dir. Stranger than Fiction. Columbia, 2006. Film.
Frears, Stephen, dir. High Fidelity. Touchstone, 2000. Film.
Genette, Gérard. Figures III. Paris : Seuil, 1972.
Genette, Gérard. Métalepse. De la figure à la fiction. Paris : Seuil, 2004.
Godard, Jean-Luc, dir. À bout de souffle. Société Nouvelle de Cinématographie (SNC), 1960. Film
Godard, Jean-Luc, dir. Une femme est une femme. Euro International Film, 1961. Film.
Godard, Jean-Luc, dir. Le mépris. Rome Paris Films, 1963. Film.
Godard, Jean-Luc, dir. Pierrot le fou. Société Nouvelle de Cinématographie (SNC), 1965. Film.
Gondry, Michel, dir. Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Anonymous Content, 2004, Film.
Haggis, Paul, dir. Crash. Bob Yari Productions, 2004, Film.
Hitchcock, Alfred, dir. The Wrong Man. Warner Brothers, 1956. Film.
Iñárritu, Alejandro González, dir. Amores Perros. Altavista Films, 2000. Film.
Jonze, Spike, dir. Being John Malkovitch. Gramercy Pictures, 1999. Film.
Jonze, Spike, dir. Adaptation. Propaganda Films, 2002. Film.
Klimek, Sonja. « Metalepsis and Its (Anti-)Illusionist Effects in the Arts, Media and Role-Playing Games». Wolf, Werner, Bantleon, Katharina, and Jeff Thoss, Éds. Metareference Across Media: Theory and Case Studies. Amsterdam : Rodopi, 2009, p. 169-187.
Limoges, Jean-Marc. « Mise en abyme et réflexivité dans le cinéma contemporain : Pour une distinction de termes trop souvent confondus ». De l’autre côté du miroir : Transformations, déplacements, adaptations. University of Toronto, 2007. Consulté en ligne le 25 août 2010. [http://www.chass.utoronto.ca/french/SESDEF/miroir/accueil.htm].
Limoges, Jean-Marc. « Quand Mel dépasse les bornes : d’un usage comique de la métalepse chez Brooks ». Humoresques, no 28, Grand écran, petit écran. Le comique filmique et télévisuel (2008a) : p. 31-41.
Limoges, Jean-Marc. Entre la croyance et le trouble : essai sur la mise en abyme et la réflexivité depuis la littérature jusqu’au cinéma. Université Laval (Québec), 2008b. Thèse de doctorat.
Lynch, David, dir. Lost Highway. October Films, 1997. Film.
Lynch, David, dir. Mulholland Drive. Les films Alain Sarde, 2001. Film.
McHale, Brian. Postmodernist Fiction. New York : Methuen, 1987.
McMahan, Alison. « The Effect of Multiform Narrative on Subjectivity. » Screen, vol 40, no 2 (1999) : p. 146-157.
McTiernan, John, dir. Last Action Hero. Columbia Pictures, 1993. Film.
Nolan, Christopher, dir. Inception. Warner Brothers, 2010. Film.
Pier, John & Jean-Marie Schaeffer. « Introduction. La métalepse aujourd’hui. » Métalepses. Entorses au pacte de la représentation. Paris : École des hautes études en sciences sociales, 2005. p. 7-15.
Pier, John. « Metalepsis ». In Hühn, Peter et al. (eds). The Living Handbook of Narratology. Hamburg: Hamburg University Press, 2009. Consulté le 17 septembre 2010. [hup.sub.uni-hamburg.de/lhn/index.php?title=Metalepsis&oldid=802]
Porter, Edwin, dir. The Great Train Robbery. Kino Vidéo, 1903. Film.
Roussin, Philippe. « Rhétorique de la métalepse, états de cause, typologie, récit. » Métalepses. Entorses au pacte de la représentation. Pier, John & Jean-Marie Schaeffer, éds. Paris : École des hautes études en sciences sociales, 2005. p. 37-58.
Ryan, Marie-Laure. « Metaleptic Machines. » Semiotica, 150, nos 1-4 (2004) : p. 439-469.
Ryan, Marie-Laure. « Logique culturelle de la métalepse, ou la métalepse dans tous ses états. » Métalepses. Entorses au pacte de la représentation. Pier, John & Jean-Maire Schaeffer, Éds. Paris : École des hautes études en sciences sociales, 2005. p. 201-224.
Stadler, Jane & Kelly McWilliam. Screen Media: Analysing Film and Television. Crows West Australia) : Allen & Unwin, 2009.
Stam, Robert. Reflexivity in Film and Literature: From Don Quixote to Jean-Luc Godard. New York : Columbia University Press, 1992.
Stam, Robert, Robert Burgoyne, and Sandy Flitterman-Lewis. New Vocabularies in Film Semiotics: Structuralism, Post-Structuralism and Beyond. New York : Routledge, 1992.
Tarantino, Quentin, dir. Pulp Fiction. A Band Apart, 1994. Film.
Weber-Houde, Aude. A Nightmare On Elm Street et Wes Craven’s New Nightmare: Spécularité et métahorreur. UQAM, 2009. Mémoire de maîtrise.
Wiene, Robert, dir. Das Cabinet Des Dr. Caligari. Decla-Bioscop AG, 1920. Film.
Wolf, Werner, Bantleon, Katharina, and Jeff Thoss (Eds). Metareference Across Media: Theory and Case Studies. Amsterdam : Rodopi, 2009.
Wyman, Bill; Garrone, Max & Andly Klein. (2001). Everything You Were Afraid To Ask About Mulholland Drive. Consulté le 4 octobre 2009. [http://archive.salon.com/ent/movies/feature/2001/10/23/mulholland_driv e_analysis/].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Louis-Paul Willis (Auteur-e)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.